سیستم های نورپردازی

آنچه از نورپردازی استیج یا نورپردازی تبلیغاتی باید بدانیم؟

نورپردازی استیج یا نورپردازی تبلیغاتی و آنچه باید بدانیم؟

کارشناسان آدیو ایکس این بار تصمیم گرفتند تا خوانندگان محترم سایت را با تجهیزات نورپردازی استیج یا تبلیغاتی آشنا کنند.

ضمناً برای خرید هرگونه از تجهیزات نورپردازی استیج می توانید به صفحه تجهیزات نورپردازی مراجعه کنید.

تجهیزات نورپردازی کنسرت ها یا حتی همان تجهیزات نورپردازی مجالس مثل مراسم جشن تولد یا مهمانی و عروسی و … دارای انواع و اقسام بسیار گوناگونی می باشند که با شناخت آنها مشتری می توانند یک خرید مناسب متناسب با نیاز خود را انجام دهد.

اصولاً تجهیزات نورپردازی مجالس برای ایجاد فضا های مختلف مانند هیجانی و شور و نشاط، عاطفی و رمانتیک، آرامش بخش و … یا حتی دیزاین سالن برگزاری استفاده می شوند. و می توان گفت که از مهمترین ارکان برگزاری خوب و آبرومند یک برنامه می باشند.

جالب است بدانید بسیاری از فروشنده های ما در ایران نیز با اسم درست یا چگونگی و محل مناسب استفاده این تجهیزات آگاهی ندارند.

هدفتان از خرید یک سیستم نور چیست؟

برای چیدمان یک سیستم نورپردازی استیج می بایست هدف خود را از نورپردازی ایده آل مشخص کنیم. برای شروع از خودتان بپرسید:

1- چه مکانی و رویدادی (اعم از نمایش، کنسرت، مهمانی، همایش و …) را نورپردازی می کنید؟

2- چه فضایی می خواهید خلق کنید؟ هیجان انگیز؟ دراماتیک؟ راز آلود؟ آرامش بخش؟ یا برای عروسی و مهمانی و … ؟

3- نورپردازی در محیط باز یا بسته انجام می پذیرد؟

4- آیا دسترسی به برق شهری داریم؟ چند خروجی و چه مقدار آمپر برای نورپردازی نیاز داریم؟

5- چه تجهیزات نورپردازی در دسترس داریم و موجود می باشد؟

6- آیا سالن محل نورپردازی دارای سیستم نور می باشد؟

7- چه کسی تنظیمات سیستم نور را کنترل می کند؟

در رابطه با سوال آخر این را متذکر می شویم که اگر شما سیستم نورپردازی را در حین اجراء مراسم کنترل می کنید وجود ابزارهایی مانند ریموت کنترل-پدال کنترل و قابلیت برنامه پذیری سیستم مهم می باشند.

کدام بهتر است LED یا لامپ های مرسوم نورپردازی؟

نورپردازی استیج یا نورپردازی تبلیغاتی و آنچه باید بدانیم؟

نورپردازی استیج یا نورپردازی تبلیغاتی و آنچه باید بدانیم؟

نورپردازی استیج یا نورپردازی تبلیغاتی و آنچه باید بدانیم؟

نورپردازی استیج یا نورپردازی تبلیغاتی و آنچه باید بدانیم؟

بطور مرسوم بسیاری از ابزار های نورپردازی مدرن یا از لامپ های رشته ای یا لامپ های خلاء گاز یا پلاسما برای ایجاد نور استفاده می کنند. انواع لامپ های رشته ای از لامپ های معمولی حبابی که در خانه ها استفاده می شود تا لامپ های هالوژن قدرتمند را شامل می شود. معروفترین لامپ خلاء گازی لامپ فلوروسنت می باشد.در حال حاضر کماکان هر دو صورت این لامپ ها در سیستم های نورپردازی موجود می باشند ولی در سال های اخیر این تکنولوژی LED بوده که به حکمرانی آن ها پایان داده است.

تجهیزات ارزان قیمت LED عموماً کوچکند، مصرف برق بهینه و در عین حال نور بازدهی و بیشتری دارند، ابزارهای نورپردازی به روز معولاً مجهز به دیود های نورانی (دیود های تاباننده نور) (LED-Light Emitting Diode) یک وات یا سه وات برای تأثیر بیشتر هستند.

چراغ های ال ای دی معمولاً با سایزشان دسته بندی می شوند که عموماً 5 میلی متری یا 10 میلی متری می باشند که نوع بزرگتر بسیار نورانی تر می باشد.

نورپردازی استیج یا نورپردازی تبلیغاتی و آنچه باید بدانیم؟

نورپردازی استیج یا نورپردازی تبلیغاتی و آنچه باید بدانیم؟

ال ای دی ها انقلابی در تمایمی صنعت تجهیزات نورپردازی به پا کرده اند چه آن هایی که در اتومبیل و خانه استفاده شده و یا حتی در چراغ قوه های کوچک نیز به کار رفته اند. با جمیع نکات مثبت یاد شده LEDها بر روی تجهیزات نورپردازی استیج و سالن تأثیر بسیار زیادی گذاشته اند.

حال بیاید به طور گذرا مزایا و معایب نورپردازی LED را در مقایسه با چراغ های سنتی بررسی کنیم:

مزایا LED:

1- مصرف بهینه برق: تجهیزات نورپردازی LED مصرف برق بسیار کمتری نسبت به لامپ های رشته ای دارند. علاوه بر فواید زیست محیطی بدیهی شان در سال هایی که محدودیت برق و آمپر دارند بسیار مناسب می باشد. فرض کنید استفاده بالای برق دستگاه های نورپردازی قدیمی می تواند موجب قطع شدن برق در میان برنامه شود (تجربه ای که برای من نویسنده در مراسم عروسیم افتاد). به راحتی می توانید دستگاه های متعدد ال ای دی را به مدار 20 آمپر بدون ترس از پریدن فیوز و خاموش شدن مجلس متصل کنید.

2- گرما: تجهیزات نورپردازی LED گرمای کمی تولید می کنند و در عین حال تجربه خوب همراه با آسودگی خاطر در اجرا برای شما به ارمغان می آورند و حتی خطر سوختن یا آتش گرفتن لوازم مجاور را که می تواند توسط لامپ های هالوژن فوق العاده داغ ایجاد شود را از بین می برند (مجدداً تجربه مشابه برای من نویسنده اتفاق افتاده که پروژکتور قدیمی سبب سوختن پارچه شد و خدارو شکر بخیر گذشت)

3- تنوع رنگ: بسیاری از تجهیزات نورپردازی و افکت استیج دارای رنگ های ترکیبی قرمز، سبز و آبی (RGB) ال ای دی می باشند. همچنین در تلویزیون های جدید و مانیتورهای کامپیوتر، با ترکیب و کنترل این رنگ های پایه می توانند 16 میلیون رنگ مختلف را بسازند و با ترکیب رنگ LED کهربایی و سفید اجازه کنترل گرمای تصویر را می دهند در صورتی که این تنوع رنگ در سیستم های نورپردازی قدیمی از طریق ورق های ژله ای رنگی برای فیلتر کردن نور تابانده شده ایجاد می شد.

4- کنترل بیسیم: با توجه به مدار روشنایی ساخته شده، شدت نور چراغهای LED را می توان مستقیما کنترل کرد، در حالی که آنها در حالت مستقل استفاده می شوند. هنگامی که به عنوان بخشی از سیستم استفاده می شود، چراغ های LED و اثرات می تواند با استفاده از کنترل کننده های DMX بدون استفاده از دیمر جداگانه کم رنگ شود.

5- طول عمر یا عمر مفید: عمر مفید لامپ های LED بسیار فراتر از لامپ های قدیمی است. چراغ های LED دارند که با دوام تر هستند چرا که هیچ لامپ یا رشته های شکننده ای وجود ندارد که در هنگام دست زدن یا حمل و نقل و یا ارتعاشات آسیب ببیند.

6- دیده شدن حتی در نور روز: به طور کلی، LED ها در نور روز روشن نیز قابل رویت هستند، که انتخاب خوبی برای استفاده در فضای باز می باشند.

حال با مقدمه های گفته شده در مقاله بعدی به بررسی انواع تجهیزات نورپردازی استیج ها می پردازیم. امید وارم توانسته باشیم با تنظیم و انتشار مقاله فوق در سایت آدیو ایکس در جهت بالا بردن دانش عمومی کاربران قدمی برداشته باشیم.

ما را در مقاله مرتبط بعدیمان که به بررسی انواع تجهیزات نورپردازی استیج می پردازد همراهی کنید.

ضمناً برای خرید هرگونه از تجهیزات نورپردازی استیج می توانید به صفحه تجهیزات نورپردازی مراجعه کنید.

کپی کردن مطالب سایت فقط با ذکر منبع بلامانع می باشد.