سیستم های نورپردازی

انواع افکت ها در تجهیزات نورپردازی استیج(بخش دوم)

انواع افکت ها در تجهیزات نورپردازی استیج(بخش دوم):

در ادامه آموزش انواع دستگاه نورپردازی استیج و افکت های نوری مختلف به توضیح سایر دستگاه های نوری می پردازیم.

کاربران گرامی سایت آدیوایکس توجه داشته باشند برای خرید تجهیزات نورپردازی می توانند به بخش سیستم نورپردازی سایت مراجعه کنند.

کره آینه ای یا کره دیسکو (دیسکو بال):

در دهه1920 میلادی استفاده از این نوع از افکت های چرخنده در نورپردازی استیج برای سالن های رقص استفاده شد. افکتی دیسکو بال ها می سازند شبیه نورافشانی تمامی سن با هزاران چراغ درخشان می باشد.

بعضی از دستگاه نورپردازی استیج جدید با استفاده از چراغ های LED همان افکت قدیمی دیسکو بال را همراه با ایجاد درخشندگی و سیستم تشخیص صوت با مدهای حرکت چرخش در  دوجهت چپ و راست شبیه سازی می کنند.

افکت نورپردازی دیسکو بال یا میرر بال

افکت نورپردازی دیسکو بال یا میرر بال

دستگاه نورپردازی مووینگ یوک یا مووینگ هد:

 این نوع از تجهیزات بعنوان دستگاه نورپردازی هوشمند شناخته می شوند.

مووینگ های کنترل پذیر با DMX بوده و عملکردی شبیه اسکنر ها (در مقاله قبلی تو ضیح داده شده) دارند با این تفاوت که در اسکنر ها افکت نورپردازی از طریق بازتابش پرتو نوری از طریق آینه متحرک انجام شده و لی در مووینگ تقریباً تمامی یونیت دستگاه حرکت می کند. مووینگ های یوک به طور کلی از اسکنر ها کند تر می باشند که امری طبیعی می باشد و به دلیل حرکت حجم بیشتری نسبت به آینه های اسکنر ها می باشد. همانند اسکنر ها رنگ، گوبو، شاتر، فکوس و انواع حرکت آن ها قابل کنترل با DMX می باشد.

در هنگام خرید دستگاه نورپردازی مووینگ حتماً به کیفیت لامپ و تعداد رنگ ها و گوبوهایی که دارا می باشد توجه کنید. مووینگ های پیشرفته اغلب با ترکیب کردن چرخش گوبوها و منشورها و تعداد رنگهای چرخشی خود افکت های بسیار جذابی پدید می آورند.

این تجهیزات مجموعه ای از افکت های پشت سر هم قابل برنامه ریزی را در اختیار کاربر می گذارند که می توانند بر اساس ساند اکتیو و یا چینش بصورت دیزی چین (زنجیره دیزی) پشت سر هم چیده شوند تا چندین واحد با وحدت یک حرکت مشخص را به نمایش بگذارند. این سیستم ها در انواع اسپات، واش و بیم یا ترکیب همگی موجود می باشند.

برای خرید انواع مووینگ به لینک تجهیزات مووینگ در فروشگاه آدیوایکس مراجعه فرمایید.

افکت نورپردازی مووینگ

افکت نورپردازی مووینگ

دستگاه نورپردازی افکت استرب:

 استرب ها با استفاده از پرتو نور سفیدپالسی ایجاد یک افکت پرشی مانند آنچه در فیلم های قدیمی مشاهده می کنیم می سازند. این تجهیزات در کلاب های رقص بسیار محبوب بوده و در هر دو نوع لامپ های رشته ای قدیمی و لامپ LED با توان های(وات) متفاوت برای بهترین عملکرد در تالارها و سالن های مختلف موجود می باشند.

خریداران محترم استرب ها می توانند از انواع استند الان یا دارای DMX با انواع طرح های زیبا این تجهیزات نورپردازی را خریداری کنند. مدل ساند اکتیو این نوع از دستگاه نورپردازی به تنهایی محیط هیجان انگیزی بر روی سالن رقص می سازند.

توضیح اینکه بسیاری از LED PARها می توانند با افکت های تجهیزات نورپردازی دارای عملکردی شبیه استرب را ایجاد کنند که برای نیاز شما مناسب می باشند.

افکت نورپردازی استرب

افکت نورپردازی استرب

افکت لیزر:

این افکت یک پرتو قوی تک رنگ می باشد که گاهی دارای نمایشگر داخلی برای برنامه ریزی می باشد و همچنین با حالت ساند اکتیو عملکرد خوبی دارد. نمونه های دار موتور افکت هایی مانند اسکن و طوفان را می توانند شبیه سازی کنند همچنین انواعی که دارای گوبو داخلی می باشند طرح و الگو را به دیوار می تابانند در بعضی از نوع های دستگاه های لیزر تبلیغاتی یا نورپردازی استیج طرح های سه بعدی ماننده پرده تئاتر و برج و آسمان خراش و .. را شبیه سازی می کنند.

در صورت استفاده از لیزر ها همراه با افکت دود (Fog) این تجهیزات نورپردازی نمایش بسیار عالی دارند.

از لیزر ها علاوره بر نورپردازی استیج در کنسرت ها و دیسکو ها و … برای نورپردازی تبلیغاتی نیز بسیار استفاده می شود.

افکت نورپردازی لیزر

افکت نورپردازی لیزر

اسپات لایت:

این توع از دستگاه های نورپردازی برای روشن کردن قسمتی از یک فرد یا مکان از طریق یک پرتو نور نازکی که تشعشعات نور را به اطراف پخش نمی کند و فقط یک نقطه مشخص را روشن می کند ساخته می شود. انواع اسپات لایت ها از یک واحد نور پار (PAR) ساده که مجهز به لنز با قطر کم شده است ساخته می شوند. در طراحی های پیشرفته تر می شود از راه دور با  DMX کنترل و راه اندازی شوند همچنین بعضی از انواع آن می توانند دارای افکت گوبو بوده و در حالت های استند الان یا ساند اکتیو راه اندازی شوند.

افکت نورپردازی اسپات لایت

افکت نورپردازی اسپات لایت

فالو اسپات:

 یکی از معروفترین نمونه های اسپات لایت ها می باشند که از طریق این توع از نور افکن ها شخص اجرا کننده (نمایش، موسیقی و ..) را در تمام سن با حرکت فالو اسپات توسط اپراتور دنبال می کنند.

معمولاً این نوع از دستگاه نورپردازی استیج به گوبوها مجهز شده اند که می توانند یک مکان خاص یا یه طرح خاصی را بر روی منطقه مشخصی از دیوار،استیج،زمین یا سقف نور افشانی کنند.

دستگاه نورپردازی فالو اسپات

دستگاه نورپردازی فالو اسپات

بررسی سایر تجهیزات نورپردازی استیج در مقاله قبلی در بخش نخست توضیح داده شده و در بخش سوم نیز ادامه آموزش انواع تجهیزات نورپردازی استیج را خواهیم داشت. امیدواریم توانسته باشیم با تنظیم و انتشار مقاله فوق در سایت آدیو ایکس در جهت بالا بردن دانش عمومی کاربران قدمی برداشته باشیم.

ما را در مقاله مرتبط بعدی که به بررسی انواع تجهیزات نورپردازی استیج (بخش سوم) می پردازیم همراهی کنید.

کپی کردن مطالب سایت فقط با ذکر منبع و صلوات بر محمد و آل محمد بلامانع می باشد.