سیستم های نورپردازی

انواع افکت ها در تجهیزات نورپردازی استیج(بخش نخست)

انواع افکت ها در تجهیزات نورپردازی استیج(بخش نخست):

پس از بررسی و تعیین هدف برای خرید یک سیستم نور کار آمد در مقاله آنچه که از تجهیزات نورپردازی استیج باید بدانیم، حال کارشناسان آدیو ایکس شما خریداران محترم را با انواع مختلف تجهیزات نورپردازی استیج آشنا می کنند.

شما برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی استیج می توانید به صفحه سیستم های نورپردازی مراجعه کنید.

اکثر تجهیزات نورپردازی استیج بر اساس عملکردشان در یکی از سه شاخه اصلی زیر قرار می گیرند:

1- افکت (Effect)

2- اسپات (Spot)

3- واش (Wash)

دسته بندی ثانویه بر اساس امکان کنترل با DMX می باشد که در مطالب بعدی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

افکت لایت به طور کلی به تجهیزاتی گفته می شود که از ترکیب پرتوهای نوری همراه با حرکت برای ایجاد فضای مورد نظر استفاده می کنند. این تجهیزات برای بهبور تأثیر گذاری یک اجراء به صورت کلی و فضا سازی، نه برای روشن کردن یک منطقه یا یک فرد خاص طراحی شده اند.

از تجهیزات نورپردازی استیج که در این شاخه قرار می گیرند می توان به مون فلاور (Moonflower)(افکت طرح دار) – پروژکتورهای گوبو – لایت های کلاسیک دربی و … اشاره نمود.

افکت نورپردازی استیج دربی

افکت نورپردازی استیج دربی

در ادامه به بررسی تجهیزات نورپردازی مجالس فوق الذکر می پردازیم:

افکت گوبو:

گوبو از یک قالب دایره شکل از جنس آهن یا شیشه که با داشتن طرح از طریق شکاف و سوراخ های مختلف با محدود سازی تابش پرتو های نور پروژکتور به طرح مورد نظر ساخته شده است که می تواند آن شکل یا طرح را بر روی دیوار یا زمین بتاباند.

بعضی از اقسام افکت گوبو ها توانایی تغییر رنگ و بعضی دیگر دارای موتور برای چرخیدن و حرکت طرح می باشند که طرح های متحرک ایجاد می کنند.

بدلیل تنوع در طرح ها مدل های مختلفی از گوبو ها موجود می باشد.

افکت نورپردازی استیج گوبو

افکت نورپردازی استیج گوبو

افکت پرتوهای نوری یا بیم افکت:

این تجهیزات نورپردازی استیج دارای لنز های رنگی مختلفی هستند که در یک سطح کروی یا نیم کره ای شکل اطراف منبع نور مرکزی چیده شده اند و به اسم افکت قارچی نیز شناخته می شوند.

بیم افکت های می توانند یک یا چند کره موتوردار که در حال چرخش بی وقفه حول محور لامپ می باشد را شامل شوند.

بعضی از انواع بیم افکت ها توانایی تغییر جهت و سرعت گردش را بر اساس بیت و ریتم موسیقی که از میکروفن جاسازی شده در خود دستگاه دریافت می شود را دارند. مثلاً تغییر جهت با هر ضربه بیت درام.

ترکیب بیم افکت ها یا افکت های قارچی با افکت دود بسیار زیبا و جذاب می شود.

افکت نورپردازی استیج قارچی

افکت نورپردازی استیج قارچی

افکت فلاور (گل):

این نوع از تجهیزات نورپردازی دستگاه های مستقل و استند الان می باشند که معمولاً به شما امکان تنظیم پارامترهایی مثل: رنگ پرتو، نوع گوبو، چرخش، شدت نور لامپ و .. را می دهند که گزینه تنظیم اتوماتیک توسط دستگاه از طریق سیگنال دریافتی از میکروفن منصوب در در دستگاه را نیز دارا می باشند.

افکت فلاور می تواند بر روی چرخش یا ثابت ماندن یا شروع به کار با فرکانس خاصی تنظیم و راه اندازی شود.

نبود امکان تنظیم کنترل DMX در افکت فلاور استفاده از آن را در سالن های بزرگ (مانند سالن کنسرت ها) نامناسب می کند ولی نصب و راه اندازی آسان آن ها باعث شده که برای فضا های کوچکتر بسیار جذاب باشند مخصوصاً برای افرادی که خودشان می خواهند نور را کنترل کنند (نورپرداز در هنگام اجرا مراسم ندارند).

افکت نورپردازی استیج فلاور

افکت نورپردازی استیج فلاور

افکت مرکزی:

همانطور که از نام گذاری پیداست، به دستگاه افکتی می گویند که برای قرارگرفتن در مرکز پایه نور یا ریل نور قالباً بالای سن یا استیج برنامه در مرکز قرار می گیرد.

 طراحی بنیادی امثال افکت مرکزی تشکیل شده از یک لامپ در مرکز که اطراف آن با آینه هایی پوشانده شده که نور را در جهات مختلف منعکس می کنند.

می توان از انواع مختلفی از آینه ها برای تغییر نمایش افکت استفاده کرد.

افکت مرکزی معمولا در کنار فلاور افکت ها استفاده می شوند و مانند آنها کنترل رنگ، جهت، نوع گوبو و امکان سینک شدن با موسیقی را دارند. بعضی از آن ها شامل کنترل DMX نیز می باشند.

افکت نورپردازی استیج مرکزی

افکت نورپردازی استیج مرکزی

افکت اسکنر:

این نوع از تجهیزات نورپردازی استیج در برگیرنده یک آینه قابل کنترل متحرک بوده که توسط کاربر قابلیت برنامه پذیری برای انواع حرکت های پن (pan)(حرکت در محور افقی) تیلت (tilt)(حرکت در راستای محور عمودی) را در هر جهتی دارا می باشد.

اسکنر های معمولا دارای تنظیمات کنترل آینه، کنترل DMX، کنترل رنگ،گوبو و فکوس را دارند که معولا دارای پریست (برنامه از پیش تعیین شده) می باشند.

بدلیل اینکه تنها قسمت قابل حرکت در اسکنرها آینه می باشد حرکت های این افکت بسیار سریعتر از سایر تجهیزات نورپردازی که سر متحرک دارند می باشد.

تجهیزات نورپردازی استیج اسکنر

تجهیزات نورپردازی استیج اسکنر

افکت آینه بارل (آینه های استوانه ای):

بسیار شبیه اسکنر ها می باشند با این تفاوت که به جای یک آینه متحرک از تیکه های آینه چیده شده دور یک استوانه (مانند چوب های بشکه) می باشد.

طرحی که این افکت ایجاد می کند با حرکت مداوم آینه های بصورت چرخشی و در جهات مختلف شعاع های نوری را به سطح استیج می تاباند.

مانند فلاور افکت ها و افکت های مرکزی این سیستم ها نیز دارای تنظیمات رنگ، نوع گوبو، جهت حرکت آینه و سینک شدن(همخوانی) با ریتم موسیقی را دارا می باشند.

تجهیزات نورپردازی استیج بارل

تجهیزات نورپردازی استیج بارل

افکت چراغ گردان پلیس:

حتماً تا بحال در مقابل چراغ گردان پلیس قرار گرفته اید و می دانید چه اثر جالبی بر شما می گذارد (البته در ایران بیشتر استرس از جمع شدن مهمانی می باشد با توجه به ترجمه اقتباسی این مقاله شاید این افکت مناسب استفاده در ایران نباشد) این چراغ از یک طرح نیمه مخروطی با یک پوسته رنگی تلقی و لامپ دوار داخلی تشکیل شده است.

معمولا رنگ چراغ گردان قرمز، آبی،زرد یا سبز می باشد که در سایزهای مختلف از 7 اینچ تا 10 اینچ ساخته می شوند. بعضی از مدل های جدید هم از لامپ های LED استفاده کرده اند.

تجهیزات نورپردازی استیج چراغ پلیس

تجهیزات نورپردازی استیج چراغ پلیس

بررسی سایر تجهیزات نورپردازی استیج در مقاله بخش دوم توضیح داده می شود. امیدوارم توانسته باشیم با تنظیم و انتشار مقاله فوق در سایت آدیو ایکس در جهت بالا بردن دانش عمومی کاربران قدمی برداشته باشیم.

شما برای خرید انواع تجهیزات نورپردازی استیج می توانید به صفحه سیستم های نورپردازی مراجعه کنید.

ما را در مقاله مرتبط بعدی که به بررسی انواع تجهیزات نورپردازی استیج (بخش دوم) می پردازد همراهی کنید.

کپی کردن مطالب سایت فقط با ذکر منبع و صلوات بر محمد و آل محمد بلامانع می باشد.

سئو سایت