سیستم های صوتی

راهنمای خرید باند سقفی

باند سقفی : راهنمای خرید باند سقفی:

اسپیکر یا بلندگو یا به اصطلاح عامه باند سقفی وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به مکانیکی و در نتیجه تولید سیگنال صوتی تبدیل می کند.

یک سیستم صوتی در ساده ترین حالت خود تشکیل شده از آمپلی فایر پیجینگ یا تقویت کننده، پلیر یا منبع صوتی، بلندگو و کابل های رابط می باشد.

توجه داشته باشید در این مقاله آدیوایکس سعی شده است مطالب ساده و قابل درک برای عموم و بر اساس موجودی بازار ایران ذکر شود و قطعا از لحاظ علمی کامل و جامع نیست.

کیفیت پخش یا توان تولید یک بلندگو به پارامتر های مختلف مانند سایز بلندگو، جنس صفحه بلندگو، درایور یا بوبین بلندگو، سایز و نوع مگنت بلندگو و جنس بدنه بلندگو نسبت مستقیم دارد.

بلندگو ها در سایز های مختلف توانایی ایجاد بازه های مشخصی از فرکانس قابل شنوایی برای انسان را دارند که این بازه فرکانسی مابین 20 تا 20.000 هرتز می باشد (در واقعیت بازه شنوایی انسان محدود تر از این بازه می باشد) که بر همین اساس به سه دسته بندی کلی: تیوتر، مید رنج و ووفر تقسیم بندی می شوند.

برای ساخت اسپیکر های حرفه ای از چند بلندگو قرار گرفته در یک کابین چوبی یا پلاستیکی استفاده می شود که در باند های حرفه ای سالن های همایش مانند باند اکتیو یا باند پسیو یا برای باند سقفی یا بلندگو دیواری معمولا در سه دسته بندی فول رنج، تووی two way و تری وی three way می باشند (لزوما این دسته بندی شامل همه بلندگو ها نمی شود و براساس بازار ایران مطرح شده است).

برای ساخت بلندگو های چند راهه نیاز به قطعه ای بنام کراس اوور یا cross over بوده که وظیفه تفکیک سیگنال های دریافتی ارسال به تیوتر یا مید رنج یا ووفر را دارد که هم سبب تفکیک صدای بلندگو شده و هم از سوختن آن جلوگیری می کند.

باند سقفی تیوتر دار

باند سقفی تیوتر دار

راهنمای خرید بلندگو سقفی:

در این مقاله ما قصد داریم به بررسی انواع باند سقفی در سیستم پیجینگ بپردازیم:

بلندگو سقفی در دو دسته بندی: 1- بلندگو سقفی توکار  2- بلندگو سقفی روکار دسته بندی می شود.

ضمنا برای خرید انواع بلندگو سقفی به لینک باند سقفی مراجعه فرمایید.

1- باند سقفی توکار:

از این نوع بلندگو در اماکنی که دارای سقف کاذب (انواع سقف کاذب مثل کناف، رابیتز، پنل گچی و …) بوده که در نتیجه امکان برش کاری و استفاده از گردبر باشد استفاده می شود.

برای نصب باند سقفی توکار کافی است سقف را بر اساس کارشناسی کارشناس فروشگاه آدیوایکس گردبر سایز مناسب زده سپس بلندگو را از طریق پایه های آن در سوراخ نصب کنید که پایه های نگهدارنده یا بصورت هالوژنی و فنری بوده یا بصورت پایه های پلاستیکی سفت شونده می باشند.

گرد بر مناسب برای اسپیکر سقفی معمولا بر اساس سایز بلندگو خام داخلی آن بصورت زیر می باشد:

ووفر سایز 4 اینچ معمولا از 13 سانت تا 15 سانت می باشد، ووفر سایز 5 اینچ معمولا از 15 تا 17 سانت ، ووفر سایز 6 اینچ از 17 تا 21 سانت و  ووفر سایز 8 اینچ 25 سانتی متر می باشد البته توجه داشته باشید اعداد مذکور حدودی بوده هیچ وقت قبل از خرید بلندگو اقدام به زدن گرد بر نکنید.

بلندگو برای پیجینگ:

هر چه سایز بلندگو بزرگتر شود صدای بلندگو بیشتر بوده و درنتیجه بیس بهتری هم ایجاد می کند و توانایی ساخت فرکانس های پایین را بهتر دارد.

از برند های فعال در زمینه  تولید بلندگو سقفی که در بازار ایران موجود می باشند می توان به Yamaha ، bose ،  toa ، metalax و … نام برد.

2- باند سقفی روکار:

از باند سقفی روکار در ساختمان ها و اماکنی که امکان سوراخ کاری سقف نبوده و دارای سقف کاذب نمی باشند مانند سقف های سیمانی یا اکسپوز از بلندگو روکار سقفی استفاده می شود.

بلندگو آویز سقفی یا لوستری هم از این نوع از بلندگو ها می باشند و به راحتی بر هر نوع سقفی قابل اجرا می باشند.

چه موقع از بلندگو سقفی two way استفاده کنیم چه موقع از باند سقفی فول رنج؟

در توضیح این سوال باید بدانیم قرض از نصب سیستم پیجینگ یا سیستم صوت گسترده برای پخش موسیقی با کیفیت بالا می باشد یا فقط برای پیج یا صوت با کیفیت پایین.

بطور کلی بلندگو های two way دارای کیفیت پخش و تفکیک بالایی می باشند (البته در بازار ایران کالاهای بی کیفیت زیاد بوده که خرید یک بلندگو فول رنج با کیفیت اولویت دارد نسبت به خرید بلندگو دو راهه بی کیفیت) در نتیجه برای پخش موسیقی و استفاده در اماکنی مانند منزل شخصی، ویلا، رستوران، کافی شاپ و … پیشنهاد می شود.

باند سقفی فول رنج معمولا دارای کیفیت پخش پایینتر با تفکیک فرکانسی کمتر و در عین حال قیمت مناسبتری دارد که برای صوت گسترده مانند فروشگاه های زنجیره ای، بیمارستان ها، مدارس و … استفاده می شود.

امیدواریم با خواندن این مقاله اطلاعات مفیدی کسب کرده باشید ضمنا برای مشاوره رایگان می توانید با شماره تماس 09192323858 تماس حاصل فرموده و با کارشناسان آدیوایکس مکالمه فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *